Chichi - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tessa Lith - WaarBenJij.nu Chichi - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tessa Lith - WaarBenJij.nu

Chichi

Door: Tessa van Lith

Blijf op de hoogte en volg Tessa

29 Oktober 2014 | Curaçao, Willemstad

Bon Nochi Dushi hende nan,
(Goedenavond lieve mensen)

Con ta bai?

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag geschreven heb, tijd om weer eens wat van me te laten horen, dacht ik zó!

Inmiddels ben ik weer helemaal opgeknapt. Nadat ik ziek was, heb ik mij nog wel een aantal dagen beroerd gevoeld. Gelukkig was ik tegen het weekend weer enigszins beter en heb ik wel een aantal leuke uitstapjes kunnen maken.

Ik ben onder andere naar museo Kura Hulanda geweest. 'Kura Hulanda' betekent letterlijk; 'Hollandse binnenplaats'. Op deze binnenplaats werden vroeger slaven verhandeld. Een groot gedeelte van het museo gaat over de slavernij in o.a. het Caribische gebied. Ik vond het een heel indrukwekkend museum. Vooral omdat ik voordat ik het museum bezocht, het boek 'Het eiland onder de zee' heb gelezen van Isabel Allende. Een boek over de slavernij. Ik kon veel dingen uit het boek, plaatsen in het museum en omgekeerd. Heel indrukwekkend en heftig. Zo werd in het museum bijvoorbeeld veel informatie over de 'Black Holocaust' (de moord op miljoenen zwarte mensen uit Afrika) in beeld gebracht. Wat ik vooral erg vreemd vind, is dat in de Nederlandse geschiedenis boeken weinig tot geen informatie weergegeven wordt over dit onderwerp. Terwijl men hier op het eiland alles weet te vertellen over de Slavernij.. heel typisch.. En vooral goed om eens bij stil te staan. Zeker als je je bedenkt dat er op sommige plekken op de wereld nog steeds sprake is van slavernij en ondenkbare martelingen van mensen.

Wie heeft bovendien bepaalt dat de één beter is dan de ander? Weer een gegeven die ik zo waardeer aan de bevolking/cultuur in dit land. Mensen behandelen elkaar (over het algemeen) met respect, spreken elkaar netjes aan en kijken niet zozeer naar je uiterlijk maar beoordelen je op je innerlijk. Natuurlijk kijkt men hier wel naar uiterlijk, zoals ik in een eerder reisverslag beschreven heb, maar ze beoordelen je niet als persoon op je uiterlijk. En dat is een groot verschil.

Verder heb ik mijn uitziek weekend vooral doorgebracht op het strand. 'Wat een straf'

Afgelopen vrijdag heb ik een workshop gedaan bij Serena's art Factory. Serena is een kunstenares die Chichi's ontwerpt. Inmiddels heeft zij een groot atelier op Curaçao en geeft ze workshops. (Zeker een aanrader als je ooit op Curaçao bent.) Vooraf gaand aan de workshop vertelde Serena een mooi verhaal, over wie Chichi is, dat ik graag met jullie wil delen;

"Chichi is een sensuele, stevige Carbische vrouw. Chichi straalt wijsheid uit, ze is sterk, vrolijk en is de oudere behulpzame zus die iedereen verdiend. 'Chichi' betekent in het Papiaments 'grote zus'. Ze is de oudste dochter van de familie en neemt zorg voor de jongere van de familie, ze is als een soort voorbeeld en voelt zich verantwoordelijk voor haar familie.

Omdat ik een Chichi ben, wil ik tegen alle andere Chichi's (broer: Boeboe) zeggen; wees sterk en behulpzaam voor je zusjes/broertjes en zorg goed voor hen. Wees de grote zus die iedereen verdiend en ben vooral erg trots op je zusjes/broertjes. Zoals ik trots ben op mijn zusjes!!

Terug naar de workshop zelf; een Chichi beschilderen, àch, helemaal niet zo moeilijk. Uhuh, dat is het best wel! Een heel gepriegel en dat onder het oog van een perfectionistische kunstenares. We kregen tips hoe we de verf op de Chichi moesten smeren en het gebod dat we vooral de onderkant niet mochten vergeten. Want iedereen weet; vrouwen shoppen altijd door het voorwerp van alle kanten te bekijken. Dus; als je je vriendinnen op bezoek hebt en jij gaat even thee zetten. Zullen ze het beeldje draaien en als hun onderkant dan niet geverfd is... Dus goed verven dames! Super leuke workshop op een hele mooie locatie. Namelijk, in haar tuin wat tegelijkertijd ook haar galerie, atelier en shop is. Helaas voor mijn portemonnee was de workshop best prijzig, gelukkig gaat de opbrengt van de workshops en gekochte beeldjes naar een goed doel, namelijk het geven van workshops op (speciale) scholen. Ook zorgt deze kunst voor meer gelegenheid op Curacao. Elke week moeten er héél veel Chichi's beschilderd worden. Dit wordt veelal gedaan door vrouwen die thuis zitten. De Chichi's en de materialen worden naar hun huis gebracht zodat zij ze kunnen beschilderen. Vervolgens worden de Chichi's weer verkocht. Deze Chichi's zijn uniek en alleen verkrijgbaar op Bonaire en Curaçao.

Naast leuke workshops volgen en op het strand bruin bakken, heb ik ook nog vier dagen stage in de week. Gister waren we wederom uitgenodigd op een school, natuurlijk voor een feestje (hoe kan het ook anders). Dit keer was er een feestje ter ere van de opening van de Boekenweek. Super gezellig met veel toneel/fabeltjes en verhalen die voorgelezen worden door 'bekende' mensen zoals de minister van onderwijs en onze projectbegeleider. Heel leuk met veel gezelligheid, muziek, eten en drinken!
En had ik jullie al verteld over het nieuwe project dat we gestart zijn?
Het project 'Ken mi ta?' is vol in productie. 'Ken mi ta' betekent; wie ben ik. Het is een project voor groep 5 van de basisschool om zich bewust te worden van hun 'eigen ik'. Daarnaast leren ze ook hun kwaliteiten kennen en leren ze andermans kwaliteiten respecteren/accepteren. Het interactieve, creatieve programma bestaat uit o.a. een rollenspel, werkblad maken en een liedje zingen. De project groep is inmiddels aangekomen bij de fase; oefenen. Waarschijnlijk de leukste fase van het project. FLINK oefenen, want het grootste gedeelte gaat in het Papiaments. 10 november zullen we echt van start gaan op de eerste school. SPANNEND!!

Niet dat we nog een week oefening nodig hebben hoor, maar donderdag hebben we eerst en weekje vakantie.
Want van hard werken word je moe en als je moe bent, moet je uitrusten en uitrusten doe ik het liefst met mijn vriend. Dus ik ga samen met Bart een paar daagjes naar Bonaire!! Vrijdag land Bart ein-de-lijk op Hato waarop we zondag naar Bonaire vliegen. Over ons tripje naar Bonaire zal ik ook een reisverslagje schrijven. Dat kun je lezen onder de reis; een paar daagjes Nederland.

Maar voor nu; Drumi Dushi y te despues!
(Slaaplekker en tot ziens)

Liefs en groetjes
Tessa


  • 29 Oktober 2014 - 09:37

    Fieke:

    Ik ben nog veel trotser op jou, Chichi! X

  • 29 Oktober 2014 - 10:40

    Susanne:

    Hi Tess,

    Leuk om je verslagen te lezen. Je hebt er talent voor.

    Ik ben er zelf in 2008 geweest en herken veel de plekken die je beschrijft. Heb ook even mijn eigen album erbij gepakt om weer de juiste beelden erbij te krijgen.
    Wij zaten er toen de orkaan 'Omar' daar langs kwam. De tropische regen was heerlijk warm en de zee onstuimig. De JanTiel Baai was compleet verwoest.
    Ik vond het verschil tussen de kustkanten fascinerend. De ruwe afgrond tegen de mooie standen. Al waren die weer afgezet en kon je geen eindeloze standwandelingen maken.

    Veel plezier in Bonaire en geniet van je vriendje.

    Chichi Susanne ;-)

  • 29 Oktober 2014 - 20:26

    Sofie:

    Tess, wat leuk om te lezen wat je daar uitspookt en wat je bezighoudt! Fijn dat je bent opgeknapt!
    Alvast heel veel plezier met Bart, geniet van jullie tijd samen.
    Kusjes Sofie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 07 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1245
Totaal aantal bezoekers 13547

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 23 December 2014

Skol Salu

02 November 2014 - 05 November 2014

Een paar daagjes Nederland

Landen bezocht: