On the top of the world - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tessa Lith - WaarBenJij.nu On the top of the world - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tessa Lith - WaarBenJij.nu

On the top of the world

Door: Tessa van Lith

Blijf op de hoogte en volg Tessa

14 Oktober 2014 | Curaçao, Willemstad

Bon Tardi,

Het is nu een goed moment om even een reisverslagje te schrijven want ik lig te niksen in m'n bed. 'Ja in bed ja, ik ben ziek..' Het valt niet mee om stil in bed te blijven liggen als je (waarschijnlijk) koorts hebt en het al warm genoeg is, dus ben ik op zoek naar wat afleiding. Op momenten als deze mis ik thuis; mijn eigen bed, mijn vriend, zusjes en ouders. Als je ziek bent wil je niets liever dan in je eigen bed liggen in plaats van in deze hitte. Hoe leuk je het ook hebt. Gelukkig zijn de meiden heel lief en brengen ze me veel kopjes thee zodat ik het nog warmer krijg haha! Maar nu ik alleen thuis ben, moet ik mezelf even zien te vermaken. No ta sòru, ziek zijn gaat vast (en hopelijk heel snel) weer over.

Ik zal jullie nu vertellen hoe de rest van mijn leven hier in het Caribische gebied verloopt.

Vorig weekend was het heel slecht weer, we hadden plannen gemaakt om verschillende dingen te ondernemen, maar door het slechte weer zaten we aan huis gekluisterd. Vorige week zondag hadden we Klein Curaçao op de planning staan. Maar door het slechte weer, kon dat helaas niet doorgaan. We besloten dan maar naar een museum te gaan Cura Holandia, in Willemstad. Na anderhalf uur zoeken, hadden we het eindelijk gevonden, op internet stond dat het open zou zijn maar toen wij de auto eenmaal geparkeerd hadden, bleek het toch dicht, net zoals alle andere winkeltjes en activiteiten in de stad... Stilte voor de storm, denk ik.

Van maandag tot en met donderdag waren we druk met het project SkolSalú. De Manual die wij voor ouders geschreven hebben, is zo goed als af. Het is een soort handleiding waarin ouders kunnen lezen hoe ze hun kind het beste gezond kunnen opvoeden en verzorgen. Daarnaast zijn we ook druk bezig geweest een draaiboek te maken voor de directeuren van de scholen. In het draaiboek staat beschreven hoe zij een intervisie bijeenkomst kunnen organiseren en uitvoeren. Doormiddel van het volgen van Intervisie met elkaar, hopen wij dat de directeuren van elkaar kunnen leren hoe ze het beste de ouders kunnen betrekken bij hun school. Uit ons onderzoek is gebleken dat sommige scholen het goed voor elkaar hebben wat betreft ouder betrokkenheid > 75% en sommige scholen heel slecht <10%. Het is nu afwachten wat de onderwijsfunctionaris van ons draaiboek vindt, daarna kunnen we de directeuren gaan uitnodigen voor de eerste bijeenkomst die wij zullen presenteren om hen kennis te laten maken met Intervisie.

Donderdag hebben we ook een opzet gemaakt voor een nieuw project, het project heet 'Wie ben ik?' en is bedoelt voor alle kinderen van groep 4 en 5 van de minder bedeelde scholen. Het project zal zich richten op de bewustwording en ontwikkeling van de identiteit van het kind. Wij gaan een informatieve, interactieve en creatieve les voorbereiden en uitvoeren waarin we de kinderen zullen laten nadenken over hun 'eigen ik'. Eindelijk een project waarbij we aan de slag zullen gaan met de kinderen, ik ben benieuwd naar het verloop van het project. Ik heb er in ieder geval super veel zin in!!

Donderdag zijn we na stage naar de 'Plasa Bieu' gegaan, dat is een soort schuur waar ongeveer 5 keukentjes in staan en een heleboel picknickbanken. Veel Locals gaan daar eten tussen de middag. Omdat het vrijdag 10-10-14 (dag van de onafhankelijkheid) was, wilde wij het ook een beetje vieren met lokaal eten. We kregen vier grote bakken eten mee naar huis die we vrijdag op konden warmen.. wat er allemaal in zat wisten we niet precies, in ieder geval; geit, leguaan, bakbanaan, nasi en puree maar wat er verder bij zat, geen idee! Het smaakte in ieder geval beter dan dat het eruit zag, haha!

Donderdag heb ik ook weer met een oefenwedstrijd gespeeld. Omdat het vakantie was, waren er maar weinig mensen of kwam iedereen heel laat binnendruppelen. Uiteindelijk hebben we een prima potje volleybal gespeeld. Nog steeds snap ik het systeem niet, zij zelf trouwens ook niet, dus dat maakt het extra lastig. Ook het Papiaments vind ik heel lastig, vooral de aanwijzingen die tussendoor worden gegeven zijn, voor mij, onduidelijk omdat ze veeeeel te snel gaan. Maar over het algemeen lukt het verstaan inmiddels aardig. Nu nog oefenen met spreken..

Vrijdag was het plan om naar de grote Knip te gaan. We waren extra vroeg op gestaan om zeker te zijn van een mooi plekje op het strand. Maar het regende kei hard, onweerde, bliksemde, regen, regen, regen en wind... geen strand dag dus!

Zaterdag was het wederom vroeg opstaan, dit keer om de Christoffelberg te beklimmen. Rond half 8 vertrokken we van huis. Om de berg te beklimmen, moet je vroeg zijn want het is anders niet verantwoord om de berg te beklimmen van wege de hitte. Helaas had het vroege opstaan geen zin, onderweg was er een ongeluk gebeurt waardoor we een half uur moesten wachten. Uiteindelijk kwamen we dan toch bij het Christoffelpark aan, we hadden ervoor gekozen om de korte route te lopen. We moesten daarvoor eerst met de auto door het park; jeetje, dat was een heftige tocht. De auto kon de stijle bergen maar nauwelijks aan. We moesten in de 1 omhoog, eenmaal boven, gingen we weer met een vrije val naar beneden. Dood eng op die smalle weggetjes, maar zweten deden we toch al en angst zweet en lui zweet lijken volgens mij best wel op elkaar; vochtig en heet..

De klim van de Christoffelberg duurde 60 minuten, letterlijk klim, het was klauteren met handen en voeten, optrekkend aan bomen en takken en met je benen in een spagaat en dat 372m lang/hoog. Langs het pad was vaak een diepe afgrond of er stonden cactussen, dus het is niet aangeraden een stap te missen.. binnen 50 minuten was ik boven. 'Jeetje wat een mooi uitzicht zeg!' On the top of the World zie je pas hoe groen Curaçao eigenlijk is en hoe blauw het water afsteekt tegen de witte stranden. Na boven op adem en op kleur (ja mijn hoofd was vuurrood) te zijn gekomen, moesten we de klim weer naar beneden maken. Dat ging een stuk sneller maar was ook moeilijker, soms moesten we ergens van afspringen of op je kont naar beneden glijden.. Wat super leuk is tijdens de wandeling naar beneden, dat er bomen zijn die over het pad heen hangen. Wanneer je dus van een rots een meter naar beneden moest, kon ik de boom als rekstok gebruiken om eraan te slingeren, met een beetje inlevingsvermogen, leek het net Jane in de Jungle!

Het verhaal begint alweer best lang te worden maar ik wil jullie toch nog echt even vertellen over afgelopen zondag! We zijn toen met de boot naar klein Curaçao geweest. Klein Curaçao is een heel klein onbewoond eilandje, er is niks behalve een vervallen vuurtoren, een schipwrak en een beachhouse van de Mermaid. dat is de bootorganisatie waar we mee naar het eiland voeren. Veel mensen krijgen last van zeeziekte tijdens de heenreis, maar met een reispilletje op, had ik nergens last van. Na twee uur varen, kwamen we aan op een prachtig eilandje. Ik zal foto's bij dit verhaal voegen, maar het spierwitte zand en de helder blauwe zee blijven natuurlijk nooit zo mooi plakken als ze in werkelijkheid zijn. Eenmaal aangekomen, was er een ontbijt verzorgd. De rest van de ochtend konden we chillen op het strand en snorkelen om zeeschildpadden te spotten. Het snorkelen was bij mij niet zo'n succes maar één van ons heeft een zeeschildpad weten te spotten. 's middags werd er een barbecue verzorgd met heel veel lekker eten. De hele dag door konden we onbeperkt drinken pakken. Klein Curaçao is echt een klein Paradijs. Zo ontzettend mooi! Toen we terug kwamen op Curaçao, voelden we ons net alsof we een week op vakantie waren geweest.

En toen was het alweer maandag en zit ik precies 5 weken op het eiland. De tijd gaat super snel en nog steeds heb ik het hier ontzettend naar mijn zin. Ik weet niet of ik nog wel terug wil naar Nederland, ik ben het hier nu zo gewend.. helaas heb ik sommige Makamba nan beloofd terug te komen dus zal ik hier nog even extra genieten de komende weken.

Lieve mensen, dit was mijn reisverslag voor deze week. Ik hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om mij te volgen?! Ik vind het leuk als jullie een berichtje achterlaten of laten weten over welk onderwerp je wat wilt lezen, dus schroom niet!

Asta la vista,

Liefs Tessa





  • 15 Oktober 2014 - 20:22

    Bart:


    Hoi Dushi!

    Dat is je geraden ook dat je terugkomt anders komen er een aantal Makamba nan je persoonlijk van het eiland halen.:) Nu ik zo al die prachtige foto's voorbij zie komen begin ik al helemaal in de vakantiestemming te komen en krijg ik nog meeeer zin om jou straks op te zoeken (en ik had al zoveel zin:) )
    Straks mag je mooi aan de slag met de kids voor stage! Weer een mooie ervaring! Geniet ervan Dushi! En ga zo door met het schrijven van deze blog! Weer een top verhaal(TJE)!!:)


    Xxxxx

    Bart


  • 16 Oktober 2014 - 07:26

    Anita:

    Hoi Tessa,
    wat kun je toch leuk schrijven. Wij genieten van je verhalen en de foto's.
    Heel veel plezier daar.
    xxx
    ad en anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 07 Aug. 2014
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 13539

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 23 December 2014

Skol Salu

02 November 2014 - 05 November 2014

Een paar daagjes Nederland

Landen bezocht: